Hoeveel ‘sterren’ geef jij een woning? En hoe denk je dat potentiële kopers over jouw woningaanbod denken? Funda is hét platform waar je niet omheen kunt wanneer je een woning wilt verkopen. Allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg je dat jouw woningaanbod opvalt?
Dit artikel legt kort uit hoe de ‘wet van Funda’ werkt. Je wilt natuurlijk wel dat je woning in het oog springt van de uiteindelijke koper. Hierbij kan een hoge waardering van Funda goed van pas komen. Is Funda het enige platform waar je een huis te koop kunt aanbieden? Nee, er zijn er meerdere. Vandaar dat we ook kort stilstaan bij de andere spelers in deze markt.
Funda is in Nederland nog altijd de bekendste organisatie die onroerend goed online presenteert. Staat jouw appartement of huis niet op Funda? Grote kans dat het waarschijnlijk niet de aandacht krijgt die je had gewild. Funda is een groot, digitaal platform als het gaat om woningpresentaties. Je kunt Funda vergelijken met Google. Met de juiste inhoud, verbeter je jouw positie binnen de woningmarkt. Is Funda dan het enige woningplatform? Nee, zeer zeker niet. Jaap.nl en Pararius zijn twee spelers die ook steeds groter worden. Check it out!
Behalve de platformen die leven van het presenteren van onroerend goed, zijn er ook kanalen die steeds vaker worden ingezet voor het presenteren van woningen. Denk maar aan Social media. Facebook en Instagram maken een opmars en zijn in de makelaardij steeds populairder aan het worden. Logisch ook: een groot bereik en uitstekende platformen om beeldmateriaal op te delen en promoten. Hierover in een volgend blogartikel meer.
Het lukraak aanmelden van jouw woningaanbod op Funda, is niet genoeg. Door een slechte ranking bereik je minder potentiële kopers. Dit lijkt misschien onschuldig, maar de eerste dagen dat je woning live staat zijn erg belangrijk. Je wordt anders simpelweg ondergesneeuwd door nieuw aanbod. Dus je moet je kans grijpen, vanaf dag één.
Hoe aantrekkelijker, uitgebreider en informatiever de de vastgoedpresentatie, hoe beter. Funda beloont de verschillende elementen die je toevoegt. De volgende stappen zullen je helpen om een goede positie te bemachtigen:
Stap 1: Neem het complete mediapakket.
Een compleet pakket volgens Funda houdt in: foto’s, plattegrond, 360 graden foto’s en een video. Op deze manier heb je verschillende vormen van beeldmateriaal verzameld. Het geeft dus een compleet beeld van de woning.
Stap 2: Zorg voor genoeg foto’s.
Minimaal twaalf gewone foto’s en minimaal drie panoramafoto’s (360 graden). Het liefst nog meer, zodat een potentiële koper er langer over doet om je gehele woning te bekijken. Zorg dat je iedere ruimte goed op beeld hebt. Je hoeft natuurlijk niet van elke ruimte drie verschillende hoeken toe te voegen. Een foto moet wel toegevoegde waarde hebben, anders is het puur beeldvulling. Het ligt natuurlijk aan de grootte van de woning, maar tussen de 20 en 35 foto’s is vrij gemiddeld.
Stap 3: Vul alle kenmerken in.
Op Funda is er een kopje dat ‘kenmerken’ genoemd wordt. Zorg dat je alle gevraagde informatie invult. Hoe vollediger het ‘profiel van de woning’, hoe beter, relevanter en informatiever. Door het invullen van de kenmerken kunnen al een hoop vragen van potentiële kopers voorafgaand aan een bezichtiging ondervangen worden.
''Kies voor een toppositie op Funda.
Niemand wil ondergesneeuwd worden door nieuw aanbod.''
Stap 4: Zet de indeling in de kenmerken.
Dit spreek redelijk voor zich. Het betreft bijvoorbeeld hoeveel verdiepingen en kamers een woning heeft. Ook dit dient ingevuld te worden.
Stap 5: Vermeld het energielabel.
Bij de kenmerken kan ook een energielabel ingevuld worden. Dit label geeft aan hoe energiezuinig een woning is en moet vermeld worden bij het overdragen van een woning. Het is officieel zelfs verplicht om het energielabel aan te vragen en bij verkoop te vermelden.
Stap 6: Vergeet de tuin niet.
Laat niet alleen de kenmerken van het huis zien, maar ook de grootte, ligging en indeling van de tuin. Wat je ook kunt meenemen in de kenmerken is de omgeving waarin de woning gelegen is. Denk hierbij aan een speeltuin voor de kinderen of een park waar je kunt wandelen.
Bovenstaande stappen zorgen ervoor dat een woning met presentatiepakket twee keer langer wordt bekeken en dat er ook vaker contact wordt opgenomen. Zibber is mediapartner van Funda en levert de media voor deze hogere ranking.