9 Handige (gratis) tools voor makelaars.
Als makelaar heb jij veel taken op je bord. Ben je op zoek naar manieren om tijd te besparen, meer overzicht te krijgen in je agenda en stress te vermijden? Dan helpen wij je graag met tips: gratis tools die jouw leven makkelijker kunnen maken. Bekijk de lijst en kom erachter welke tools jouw takenlijst een stuk efficiënter kunnen maken.
Wij zullen de volgende tips onderverdelen in verschillende categorieën. Social Media tools, to-do tools en marketing tools. Al deze tools zijn gratis te downloaden op zowel pc als op mobiele apparaten. We beginnen met de twee Social Media tools, welke te gebruiken zijn op Facebook en Instagram.
TIPS VOOR SOCIAL MEDIA
1. Canva
Deze tool is onze favoriet. Je hebt deze tool mogelijk al voorbij zien komen in onze nieuwsbrief. Met Canva kun je eenvoudig afbeeldingen en stories voor Social Media maken in jouw huisstijl. Deze tool werkt heel gemakkelijk wanneer je een account hebt aangemaakt. Je werkt met vooropgezette afmetingen en gratis lay-outs voor social posts, ruime keuze uit lettertypes, kleuren en de mogelijkheid om eigen foto’s te uploaden. Sla de afbeelding vervolgens op als JPG (voor web), PNG (hogere kwaliteit) of PDF.
2. Buffer
Manage verschillende Social Media kanalen vanaf één plek. Let op: je kunt tot drie verschillende kanalen beheren. Met de gratis versie van Buffer kun je tot tien posts tegelijk inplannen. Zo kun je dus op één moment alle posts voor een gehele week inplannen. Daarnaast kun je ook de prestatie van je posts zien, afbeeldingen maken én komen je posts overzichtelijk in een contentkalender te staan. Ook het maken van Stories wordt eenvoudiger dan ooit met de Stories Creator van Buffer.
TIPS VOOR JOUW TO-DO LIJST
3. Calendly
Calendly is ideaal voor makelaars, omdat je met deze tool handig afspraken kunt inschieten in realtime. Het is een beetje te vergelijken met de bekende Datumprikker. Calendly zorgt er automatisch voor dat de afspraak wordt toegevoegd aan Outlook of je Google Calender. Ook krijgen deelnemers van te voren nog een herinnering. Op deze manier wordt het maken en afstemmen van een afspraak nóg gemakkelijker. Geen fan van Calendly? Dan is Doodle wellicht een goed alternatief.
4. Google Keep
In Google Keep houd je je notities overzichtelijk bij elkaar. Ook kun je diverse notities verschillende kleuren geven en daarmee projecten bundelen. Foto’s zijn daarbij simpel toe te voegen en heb je een taak af? Dan kun je deze vervolgens wegstrepen. Ook onderweg via je smartphone eenvoudig te gebruiken.
''Het is heel persoonlijk welke tool voor jou het beste werkt.''
5. Trello
Manage al jouw projecten met Trello. Trello fungeert als een takenlijst op een prikbord, waarbij je een onderscheid kunt maken tussen diverse projecten en makkelijk bijlagen toevoegt aan een taak. Ook kun je taken toewijzen aan collega’s en gebruik maken van een app voor op je smartphone. Ook voor privé gebruik is dit een aanrader.
6. Todoist
Todoist zegt je hele leven te kunnen organiseren zodat je meer tijd overhoudt voor de dingen die er echt toe doen. Met de app van Todoist kun je taken inplannen (zowel privé als werkgerelateerd) en wanneer je ‘volgende week woensdag’ invult, begrijpt de tool je. Met karmapunten, streaks en niveaus meet jij je successen op het gebied van productiviteit.
TIPS VOOR JOUW ONLINE MARKETING
7. Google Data Studio
Ben jij als makelaar ook steeds actiever op het gebied van online marketing? Dan is Google Data Studio ideaal. Zie het als een samenvatting van de belangrijkste elementen uit de - vaak ingewikkelde - Google Analytics. Visualiseer jouw marketingactiviteiten overzichtelijk en houdt zicht op je resultaten. Deze tool is bij Zibber onmisbaar.
8. Databox
Wil jij al jouw data op één plek? Met Databox verzamel jij de statistieken van je Social kanalen, CRM en Google Analytics eenvoudig op één centrale plek. Sleep de statistieken die jij wilt zien naar een overzichtelijk dashboard. Databox laat trends zien en of je voor- of achterloopt op een voorgaande periode. Alles in realtime. Wij van Zibber gebruiken deze tool ook veelvuldig op ons dashboard.
9. Hubspot
Last but not least: Hubspot. Inmiddels een onmisbare tool bij Zibber voor CRM en Marketing- en Sales Automation. Wil jij beter en effectiever met je contacten communiceren en de database optimaal beheren? Daarnaast ook je leads van je website volgen, een chatbox of live chat opzetten? Dit kan allemaal in Hubspot en het is ook nog eens super easy in gebruik. Nee, wij hebben geen aandelen; wij zijn gewoon groot fan. ;)
Van deze lijst met tools is een gratis variant beschikbaar, waar je vaak voldoende functies uit kunt halen. Toch op zoek naar meer? Dan wordt er vaak een betaald abonnement aangeboden, welke meer functionaliteiten biedt. Het blijft gebonden aan de organisatie waar je werkt en jouw manier van werken. Het is dus heel persoonlijk wat het beste werkt voor jou.